Θεσσαλονίκη π.1880-1893, άγνωστος φωτογράφος. Εντυπωσιακό άλμπουμ με 70 αλμπουμίνες μεγάλων διαστάσεων (~32χ26εκ) και 8 μικρότερων διαστάσεων (9,5χ6εκ) επικολλημένες σε χαρτόνια. Στην πρώτη σελίδα φέρει χειρόγραφη υπογραφή και ημερομηνία με μαύρη μελάνη "A. Clerget / Salonique 1893". Με μαύρη μελάνη είναι και οι χειρόγραφες περιγραφικές λεζάντες κάτω από την κάθε φωτογραφία, που όλες συνοδεύονται και με διαφορετικές χειρόγραφες λεζάντες με μολύβι στα αρμένικα και παλαιό-τουρκικά. Είναι πολύ πιθανόν στο παρόν φωτογραφικό άλμπουμ να συναντάμε παραπάνω από έναν φωτογράφο καθώς οι φωτογραφίες είναι τραβηγμένες σε διαφορετικές περιόδους μεταξύ π.1880 και 1893, ενώ είναι εμφανείς και διαφορές στην τεχνική και την σύνθεση των κλισέ. Σε γενικές πάντως γραμμές, τα φωτογραφικά κλισέ είναι εντυπωσιακά και παραπέμπουν σε σίγουρα επαγγελματίες φωτογράφους με ιδιαίτερα υψηλή τεχνική και αισθητικά κριτήρια. Είναι επίσης πολύ πιθανό ο φωτογράφος ή ένας από τους φωτογράφους να είναι ο γνωστός φωτογράφος της Θεσσαλονίκης Paul ZEPDJI. Στην πλειονότητά τους παρουσιάζουν άγνωστες όψεις της πόλης, σε συνθέσεις υψηλότατης φωτογραφικής ευκρίνειας που επιτρέπουν την ανάγνωση λεπτομερειών (ταμπέλες δρόμων ή καταστημάτων) του φωτογραφημένου σκηνικού. Συμπεριλαμβάνεται επίσης σειρά 9 πανοραμικών απόψεων της πόλης φωτογραφημένης από τη θάλασσα οι οποίες δημιουργούν ένα σχεδόν ενιαίο πανόραμα που αποτυπώνει την πόλη πέρα από τα τότε όρια των δομημένων εκτάσεων στα ανατολικά και δυτικά άκρα. Το πανόραμα αυτό τυπώνεται αργότερα σε σειρά 9 αναδιπλούμενων καρτών συνολικού μήκους 1,25μ από τον G. Bader με τίτλο "La plus Grande Vue Generale Panoramique de Salonique, Turquie d Europe en 9 Cartes". Ιδιαίτερα σπάνιες κρίνονται και οι φωτογραφίες ομάδων πυρόπληκτων (πυρκαγιά του 1890) τόσο στην περιοχή του λευκού Πύργου όσο και στην σημερινή περιοχή του Πεδίου του Άρεως. Τόσο η ποιότητα των φωτογραφιών όσο και η συνολική σύνθεση - παράθεση των φωτογραφιών παραπέμπουν σε φωτογραφική συλλογή που προορίζεται για αρχειακή χρήση και όχι τόσο σε προσωπικό - κατά παραγγελία - φωτογραφικό άλμπουμ. Συνολικά αποτελεί ένα πρωτοεμφανιζόμενο έργο μεγάλης ιστορικής αξίας, από το οποίο μπορούν να εξαχθούν πληροφορίες που συμβάλουν στον εμπλουτισμό των γνώσεών μας σχετικά με την ζωή, την αρχιτεκτονική και την ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, από μία περίοδο όπου αντίστοιχο υλικό σπανίζει. Thessaloniki c.1880-1893, unknown photographer. Impressive photographic album of seventy (70) large sized (~32x26cm) and eight (8) smaller (9.5x6cm) albumen photographs, attached on thick cartons. Signed "A. Clerget / Salonique 1893" in black ink on first sheet. Two different types of manuscript descriptive captions on each photograph lower margin: in black ink (same as the signatures) in French language and in pencil in Armenian and Ottoman Turkish languages. It is most likely that more than one photographer is contributing to the current album, as the varying dating (1880-1893) of the photographs and the different character of the photographic clichés & techniques suggest. There is no doubt though that they are all professional photographers. It is finally very possible that the well known photographer of Thessaloniki Paul ZEPDJI is the photographer / or one of the photographers of this album. 9 of the 11 panoramic views, taken from the sea, are numbered (1 to 9) and if joined create an impressive panorama of the city from its eastern to its western extremities. This panorama was printed later by G. Bader on a 9x folding cart-postal panorama of 1.25m length under the title "La plus Grande Vue Generale Panoramique de Salonique, Turquie d Europe en 9 Cartes". The photographic series reveal mostly unknown scenes of citys life & architecture, in the highest resolution and quality, that enable the visual perception of all details of the photographed scenes. It is a unique, first time seen photographic album of high historical value, from a period that such material is rarely found.